| Jedná se o opravu stávajícího silničního mostu, který převádí místní komunikaci přes řeku Černou
Opavu a zajišťuje dopravní obslužnost zástavby za řekou, kde se nachází několik chalup. Poslední
hlavní prohlídkou (4/2022) je stav lávky hodnocen stupněm 6 – velmi špatný, což je dáno zejména
poškozením návodního ocelového nosníku, ke kterému došlo zřejmě při povodni v roce 1997. Vzhledem ke stáří mostu (výstavba 1985) je již protikorozní ochrana ocelové nosné konstrukce za hranicí životnosti, takže je vhodné provést opravu/údržbu mostu k prodloužení jeho životnosti, zajištění požadované zatížitelnosti a bezpečnosti. Další závady na mostě jsou zcela nefunkční mostní závěry, silně porušená vozovka, degradovaný beton spodní stavby, výrazné nánosy na úložných prazích, lokální poškození plechu říms, poškozená PKO zábradlí, nefunkční odvodnění povrchu okolo mostu.
Jedná se o opravu stávajícího silničního mostu, který převádí místní komunikaci přes řeku Černou
Opavu a zajišťuje dopravní obslužnost zástavby za řekou, kde se nachází několik chalup.
V korytě vodního toku nebudou prováděny žádné úpravy. Budou provedeny pouze údržbové práce
(odstranění náletů a křovin, doplnění opevnění, pokud chybí) pod mostem a v jeho blízkosti (do 2m od
půdorysného průmětu mostu). Údržba se netýká oblasti průtoku.
Pro provedení výměny poškozené části návodního nosníku je nutno provést provizorní podepření mostu (schematicky zobrazeno ve výkresové části). Podepření bude malého rozsahu a krátkodobé pouze do provedení výměny poškozené části – cca 3dny.
Pro provedení obnovy protikorozní ochrany budou provedena taková opatření, aby nedošlo k odpadu
materiálu do vodního toku – předp. mobilní lešení s plachtami a tryskání s odsáváním. Lešení bude po
skončení pracovní směny z toku vyjmuto.
Stávající nosná konstrukce je tvořena krajními ocelovými svařovanými nosníky I profilu, výška stojiny 800mm tl. 10mm, spodní pásnice š. 300mm, tl. 18mm, horní pásnici tvoří mostovka z plechu tl. 10mm vyztužená trapézem tl. 10mm. Nosná konstrukce je na opěry uložena na ocelová tangenciální ložiska. Zásadní závadou je mechanické poškození návodního nosníku u opěry OP2, ke kterému došlo zřejmě při povodni v roce 1997. Na nosníku je výrazná deformace spodní pásnice a stojiny. Dále jsou
mechanicky poškozené a deformované konce nosníků (stojiny) za ložisky vč. nadložiskových výztuh.
Protikorozní ochrana (nátěr) ocelové konstrukce je za hranicí životnosti a nefunkční, konstrukce
celoplošně rovnoměrně koroduje, oslabení prvků prozatím není zřetelné.
V rámci opravy bude provedena výměna poškozených částí konstrukce. K provedení výměny poškozené části návodního nosníku je nutno most u poruchy provizorně podepřít – předpoklad podélným nosníkem, nebo nosníky dl. min. 6m pod mostovkou. Řešený roh NK bude dle potřeby přizvednut hydraulickým válcem. Uložení podpůrných nosníků bude provedeno na věže nebo sloupy postavené na betonové panely. Detaily podpěrné konstrukce navrhne zhotovitel. Hmotnost konstrukce bez vozovky je asi 16t, na jedno ložisko 4t. Před prováděním opravy nosníku bude kompletně odstraněna vozovka z mostu. Poškozená část nosníku (délka asi 6m) bude vyřezána a nahrazena novými navařenými plechy odpovídajících rozměrů. Obdobně bude provedena oprava/výměna poškozených konců nosníků včetně příčných výztuh – pro provádění se nepředpokládá nutnost podepření NK. Dobu provizorního podepření NK je nutno minimalizovat.
Po provedení oprav mechanických poškození bude provedena celoplošná oprava protikorozní ochrany
NK. Při práci pod mostem je nutno provést opatření k zamezení odpadávání materiálu do vodního toku. Předpokládá se využití mobilního lešení s plachtami či sítěmi, které bude v toku umístěno pouze podobu provádění prací a po skončení bude vytaženo.
Stávající NK včetně nových ocelových prvků bude očištěna důkladným tryskáním na stupeň Sa 2 dle
ČSN EN ISO 8501-1 (příp. dle TL výrobce nátěrových hmot). Dále bude provedena kompletně nová
PKO systémem nátěrů – konkrétní skladbu předloží zhotovitel k odsouhlasení investorovi, TDS, AD.
Jako podklad pro návrh skladby PKO budou použity TKP 19b. Odstín NK bude upřesněn při provádění.
... méně |